Aloittelevan purjelentäjän aatoksia ja kokemuksia

perjantaina, maaliskuuta 10, 2006

Lentomatkustajana ...

Jälleen yksi lentokokemus takana, tosin vain matkustamon puolella Finnairin Airbus A321 kyydissä rissalasta helsinki-vantaalle. Aamulla pakkasta tosin oli sen verran, että koneen polttoainesuodatin ilmoitti jäätymisestä. Vikailmoitusta selviteltiin ja ...... Sinä aikana platalle ehti jo tulla jonkinmoinen ruuhka, kun jollekin aamuvuorolle oli tullut varakone, samaan aikaan oli lähdössä teneriffan kone ja blue1 vuorokin ehti rissalaan, eli platalla oli samaan aikaan 4 matkustajakonetta, enpä muista nähneeni semmoista ruuhkaa siellä aiemmin.

Lento myöhästyi tunnin verran, mutta perillä sää oli kirkas ja lähestymis- sekä tuulen suunta sellainen, että kone kiersi mallikkaan myötätuuli-, perus- ja loppuosan jonka kulkua koko ajan pystyi myös seuraamaan ikkunasta ja pieniltä näytöiltä istuinrivien päältä, sellaisia hienouksia harvemmin tuolla välillä on.

Airbus A321 lienee ns. laajarunkokoneita, istumapaikkoja rivissä on 3+3, yhteensä 154-181. Finnairilla koneita on 6 ja pienempiä A320 (144 paikkaa) 12. Koneen pituus 44,5m ja kärkiväli 34,1m. Matkanopeus 840km/h ja max korkeus 11,900m. Nämä ilmoitetaan esitteessä ja tuolla sivuillakin, tietenkin nyt voi jo brassailla, onko nopeus IAS, korkeus QNE jne ..... :)

1 Comments:

Blogger Hanhensulka said...

Ei ole 321 laajarunkokone. Laajarunkoisia ovat sellaiset, joissa on kaksi käytävää koko koneen päästä päähän. (mm. Boeing 747, MD11, Airbus 340 ja sen sellaiset)

1:38 ap.

 

Lähetä kommentti

<< Home